Início > In het Nederlands > Ik werd in de capoeira ingewijd!

Ik werd in de capoeira ingewijd!

08 - 05 - 2007

“Ben je klaar om op de grond te vallen? Heb je een goede levensverzekering?” grapte Mestre Marreta op de dag dat ik in de capoeira gedoopt zou worden.

De doop (batizado in het Portugees) is het moment dat je officieel met capoeira begint. Met andere woorden, de inwijding.

“Dan krijg je toch een stukje corda*?”, smsde mijn vriend.

Dat ook. Maar Biriba, een speler die al lang met capoeira bezig is, kwam Carolien – die ook gedoopt zou worden – en mij tegen en legde ons uit hoe een batizado werkt:

“Voor de batizado, moet je een pa’tje en een ma’tje zoeken. Tijdens de batizado speel je eerst met iemand in de roda**. Daarna koopt*** een mestre het spel. Hij laat je vallen. Als je op de grond ligt, komt je pa om de mestre te verjagen en je ma geeft je je corda”.

Zo is het gegaan. Helaas heb ik daar geen foto’s van.

Mijn batizado gebeurde tijdens de Easter Workshop, in Amsterdam. Het is een van de oudste en grootste capoeiraontmoetingen in Europa. Gedurende de vier paasdagen kun je les krijgen van verschillende leraren die meestal uit Brazilië komen en in Europa wonen. Je kan ook veel mensen uit verschillende landen leren kennen, diverse Braziliaanse danslessen volgen, feesten vieren, lekker eten en echt goede ‘capoeiristas’ zien spelen.

Woordenboekje Capoeira – Nederlands

*corda – koord. bij onze groep (Berimbau de Ouro) beginnen wij met een groen koord. Tussen de groene, die ik kreeg, en de witte, van de mestre, zijn een heleboel kleuren.
** roda – kring gevormd door mensen waar het capoeiraspel speelt.
*** compra (koop). Het moment dat iemand in het midden van de roda komt om te spelen. Een van de capoeirabeoefenaars blijft er en speelt met de koper en de andere gaat terug naar de kring.

(((Ik heb ook een capoeiranaam. Lees maar ik ben Peninha!!!))))

  1. 08 - 05 - 2007 às 10:20 pm

    Leuke beschrijving zeg! Ik weet lekker je capoeiranaam wel…
    groetjes van Marianne

  2. xixarro
    09 - 05 - 2007 às 10:27 am

    Proficiat met je batizado en je eerste corda!
    Bij ons in de groep wordt er gedoopt zonder pa’s en ma’s, maar het blijft ook wel een hele belevenis (en je wordt ook gevloerd).

    Waarom mogen we je apelido niet weten?

  3. 09 - 05 - 2007 às 7:22 pm

    What about the translation?!? Aaaaah!

    =)

  4. 13 - 05 - 2007 às 4:59 pm

    Desculpa, Fer, mas tem algumas coisas que, na minha opinião, interessam mais para o público em holandês do que para de língua portuguesa. É o caso do meu batizado na capoeira…
    beijinhos,

  5. 13 - 05 - 2007 às 5:03 pm

    Dank je, Xixarro! Ben je benieuwd naar mijn ‘apelido’? Eingenlijk heeft het ook een verhaltje dat ik in een toekomst post zou vertellen… 😉 bedankt ook voor je bezoek!

    groetjes,

  6. xixarro
    14 - 05 - 2007 às 7:19 am

    Ik word steeds nieuwsgieriger naar je apelido 🙂

    PS: meer uitleg over de mijne vind je hier: http://xixarro.wordpress.com/2006/10/06/apelido/

  7. 29 - 05 - 2007 às 10:31 pm

    Eindelijk leg ik de mijne uit, xixarro: https://submarina.wordpress.com/2007/05/29/ik-ben-peninha/

    groetjes,

  1. No trackbacks yet.
Os comentários estão desativados.
