Início > In het Nederlands > Ik ben Peninha!

Ik ben Peninha!

29 - 05 - 2007

Bijna iedereen die capoeira beoefend, gebruikt een apelido (capoeirabijnaam). Bijna iedereen die een bijnaam heeft, kan een verhaal vertellen waarom hij of zij deze apelido gekregen heeft.

Ik kreeg de mijne op een avond die het heel hard woei. Na de percussieles fietsten Mestre Marreta en ik richting het Leidseplein. Daar moest hij linksaf en ik ging verder door de Marnixstraat. Zoals ik al zei, het woei het ontzettend hard en ik fietste met moeite.

PeninhaMarreta keek naar mij, lachte heel veel een zei: “stel je voor dat je nu valt. Dan krijg je meteen je apelido: Peninha”, zei hij. Hij lachte iets meer en zei: “Ela é tão leve como uma peninha” (Ze is zo licht als een veertje)”.

Ja, ja, Mestre Marreta heeft een goed gevoel voor humor… ik viel niet maar toch kreeg ik de apelido.

In de volgende les, toen ik in de zaal binnenkwam wist iedereen dat ik Peninha was.

Xixarro, op zijn blog, legt heel goed uit waarom wij binnen de capoeira een apelido hebben. Voor de liefhebbers: er zijn een heleboel mensen die er hun apelido uitleggen. Xix’ weblog

  1. 30 - 05 - 2007 às 5:08 am

    ah, tá… que doidera!!!

  2. xixarro
    30 - 05 - 2007 às 7:22 am

    Gelukkig ben je niet gevallen, maar er hangt wel een leuk verhaaltje aan je apelido. (Maar mestres maken toch gekke hersenkronkels hé?)

  3. Koki
    26 - 06 - 2007 às 11:14 am

    Oi, cheguei até aqui procurando informações sobre capoeira, estou procurando un grupo legal e dinâmico para começar a treinar, digo, começar mesmo, do zero. Se você tiver alguma informação, e puder me enviar, por exemplo, sobre o seu grupo, te agradeço muito Peninha.
    Um abraço. Koki

  4. 01 - 07 - 2007 às 7:24 pm

    Oi Koki, em http://www.berimbau.nl você tem mais informações sobre o meu grupo. Se você estiver na Holanda, entra em contato comigo que te dou mais referências. Abraços,

  5. 21 - 10 - 2007 às 9:42 pm

    ha Daniela, ik zit even je Nederlandse stukjes te lezen (je moet er meer schrijven!).
    Ik dacht altijd dat je Peninha heette omdat je schrijft! ‘Pena’ als ganzeveer dus, de veer waar je mee schrijft……

    groetjes van Marianne

  6. 23 - 10 - 2007 às 10:30 pm

    Dat denk ik ook, Marianne, ik moet er meer schrijven!
    over mijn apelido, ik denk dat inderdaad, heeft heel veel met mij te maken, ben heel erg blij mee, ik voel me echt een veertje, maar ik kan (nog niet) ‘vliegen’ in de capoeira…

  1. 19 - 10 - 2007 às 1:43 pm
Os comentários estão desativados.
